
ANBI
JAARVERSLAG
2018
1. Inleiding
Deze
verslaglegging is opgesteld volgens de ANBI richtlijnen van de
Belastingdienst.
De inkomsten zijn naar herkomst gespecificeerd (donaties, sponsoring of verkopen) en de uitgaven zijn verbijzonderd naar de kernactiviteiten, administratie- en organisatiekosten.
De inkomsten zijn naar herkomst gespecificeerd (donaties, sponsoring of verkopen) en de uitgaven zijn verbijzonderd naar de kernactiviteiten, administratie- en organisatiekosten.
1.2 Samenvatting jaarverslag 2018
1.2.1
Organisatie
Als
opvolger van de overleden secretaris Wil Doyen, is door het bestuur
dhr. Jo Engels benoemd en als secretaris van de Stichting
ingeschreven bij de KvK.
1.2.2 Activiteiten
In
2018 werden 10 vrachten met hulpgoederen naar humanitaire
hulporganisaties in Polen verzonden. Dit zijn 3 vracht minder dan in
2017. De afname wordt geweten aan het verminderde aanbod van
hulpgoederen
1.2.3
Financiën
De
totale inkomsten hebben €
17898,68 bedragen.
Dit een toename met € 4.167,57 t.o.v. 2017, door eenmalige
bijzondere giften.
De financiële reserves bedroegen per ultimo ‘18 € 8.793,55 Dit is een toename van de reserves met € 209,68 t.o.v. 2017.
De financiële reserves bedroegen per ultimo ‘18 € 8.793,55 Dit is een toename van de reserves met € 209,68 t.o.v. 2017.
Totaal
bestede uitgaven in 2018 bedroeg €
17.689,00. De afname t.o.v. 2017 met € 3.296,04 is vooral een
gevolg van het verminderde aantal vrachten (3).
In
de toelichting punt
4.3
zijn de gegevens over de herkomst en besteding van de financiële
middelen verbijzonderd
2. Organisatie
2.1.De
statutaire gegevens van de Stichting bij de Kamer van Koophandel
KvK-nummer:
41078130
Status: Rechtspersoon
RSIN
nummer 806038445
Rechtsvorm
Stichting
Statutaire
naam: Stichting Hulp aan de Allerarmsten in Polen
Statutaire
zetel: Gronsveld
Bezoekadres:
Voerenweg 40 6247 EG Rijckholt
Telefoonnummer
043-4082192
Datum
akte van oprichting: 21-11-1990
Statutenwijziging
02-07-1997
Activiteiten
SBI-code: 889994 – Overkoepelende organen, samenwerkings- en
adviesorganen en fondsen op het gebied van welzijnswerk/ welzijnszorg
2.2
Contactgegevens
en bestuurssamenstelling:
Het
dagelijkse bestuur van de Stichting bestaat uit:
- voorzitter; Theo van de Weerdt, Voerenweg 34, 6247 EK Rijckholt
e-mail: voorzitter@help-polen.nl 043-4081570
- secretaris; Jo Engels, Voerenweg 40 6247 EG Rijckholt
e-mail: johannesengels@online.nl, 043-4082192 - penningmeester, Marcel Brouwers, Baroniestraat 18, 6247 EG Rijckholt
e-mail: penningmeester@help-polen.nl 043-4081780;
De
overige bestuursleden zijn:
Jules
Curfs Dr Poelsstraat 12 6247 BW Gronsveld
043-4081706
Wil
Dupont Carolusweg 2 6247 CV Rijckholt
043-4081731
Laurent
Peeters Dr. Poelsstraat 1 E 6247 BW Gronsveld
043-4082136
Sjir
Reinartz Arn.Somyasingel 4 6231 HV Meerssen
043-3648143
Martin
Schrijnemaekers Vuursteenstraat 6247 CP Rijckholt
043-4082961
Tevens
kan de stichting voor de uitvoerende activiteiten beschikken over
vrijwilligers
2.3 Beleidsplan 2018
De
belangrijkste activiteiten hebben bestaan uit:
- het inzamelen van hoogwaardige hulpgoederen zoals kleding, (school)meubilair, ziekenhuisbedden, medische hulpmiddelen, huisraad, voedsel, e.d. in de (eu)regio Zuid Limburg.
- Voor 2018 waren 13 hulptransporten gepland, elk met ca 90m3 (totaal ruim 1260 m3) aan hulpgoederen. Gerealiseerd zijn er 10 vrachten
- Het financieel ondersteunen van projecten van humanitaire organisaties in Polen.
- Bieden van incidentele noodhulp voor de schrijnende gevallen.
De
hulpgoederen waren vooral bestemd voor de Brata Alberta Stichting (de
Poolse variant van het Leger des Heils) in Miechow/Krakau , de
apotheek voor armlastige patiënten Członkowie Stowarzyszenia Pomocy
Obywatelskiej im en de hulporganisatie Chleb Źycie van de zuster
Magareta in Grocholice, Sadowie en Jankowice.
2.4 Beloningsbeleid
Volgens
het huishoudelijk reglement van de Stichting (punt 7b) dient iedere
medewerker bereid te zijn, alle werkzaamheden pro Deo uit te voeren,
tenzij de hele groep anders beslist m.b.t. het bereiken van het
gestelde doel. Sinds de oprichting van de Stichting in 1990 is nog
nooit een dergelijke beloning toegekend.
2.5
Doelstellingen van de Stichting
De
hoofddoelstelling van de Stichting zijn samengevat in een viertal
kernactiviteiten. Deze hoofddoelen zijn:
- het inzamelen van relevante hulpgoederen voor hulpbehoevenden in Polen;
- het verzenden van deze hulpgoederen naar instanties en instellingen die zich in Polen bezighouden met het bieden van onderdak of steun aan thuislozen en hulpzoekenden;
- het ondersteunen van projecten die een structurele verbetering bieden voor de doelgroep;
- het bieden van incidentele noodhulp.
3.
HULPVERLENING IN 2018
3.1
Doelgroep
De
kern van de hulpverlening van de Stichting is het inzamelen en
transporteren van bruikbare hulpmiddelen voor hulp aan armlastige
noodlijdenden mensen in Polen.
De
structurele hulp wordt verleend via humanitaire organisatie ter
plaatse zoals:
- de Brata Alberta Stichting (de Poolse variant van het Leger des Heils) in Miechow/Krakau;
- de hulporganisatie Chleb Źycie van de zuster Magareta in Grocholice, Sadowie en Jankowice;
- de apotheek van de vrijwilligersorganisatie Członkowie Stowarzyszenia Pomocy Obywatelskiej im. Anny Fiszerowej;
3.2
De activiteiten van de Stichting:
3.2.1
inzamelen van hulpgoederen en financiële middelen
Meermalen
per week worden aangeboden spullen in de regio opgehaald (inzamelen
en transporteren van hulpgoederen, opslag en beheren van de
magazijnen) Daarbij wordt getracht om zoveel mogelijk selectief te
werk te gaan, om alleen goed bruikbare en waardevolle goederen in te
nemen, die zeer gewenst zijn bij de ontvangers van de hulp in Polen
en de transportkosten rechtvaardigen.
Naast
het ophalen van spullen aan huis, komt een groot deel van de
aangeboden goederen (vooral kleding) binnen via het inzamelpunt bij
de voorzitter Theo van de Weerdt in Rijckholt-Gronsveld
Bij
een aantal apotheken in de regio wordt maandelijks de teruggebrachte
medicijnen opgehaald, tbv de Apotheek (Apteki Leko-Darow vh
Solidartnosc-comité) in Krakau.
Deze
medicijnen worden gecontroleerd op hun vervaldatum en volgende Poolse
instructies getoetst en geregistreerd overgedragen aan de Apotheek.
In
de maand december wordt de jaarlijkse inzamelactie van kerstpakketten
gehouden. Deze actie wordt door de lokale kranten "de Limburger"
publicitair ondersteund met een gesponsorde advertentie. In 2018 is
de jaarlijkse publicatie van de kerstactie gehalveerd in een halve
pagina, Ook is het promotie artikel in de krant beperkt tot de editie
voor de regio Maastricht
De
Stichting doet niet aan huis aan huiscollectes.
Voor
het verwerven van de noodzakelijke financiële middelen zijn we
aangewezen op donaties, legaten, sponsoring en subsidies.
Een
substantieel deel van de inkomsten wordt verkregen met het deelnemen
met verkoopstands aan braderieën en rommelmarkten.
3.2.2
Verzenden van hulpgoederen
Het
verzenden van de ingezamelde hulpgoederen is de kernactiviteit van de
Stichting.
In
2018 werden 10 vrachten van elk 90 m3
met
hulpgoederen, verzonden naar Polen.
Dit
zijn 3 vrachten minder dan gepland.
Overzicht
van de verzonden transporten en hun bestemming
Vracht nr
|
Verzenddatum
|
Bestemming
in Polen
|
|
26-01-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
02-03-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
23-03-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
04-05-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
08-06-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
05-07-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
09-08-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
27-09-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
09-11-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
|
14-12-2018
|
Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
|
Met
de vrachten voor Miechow worden ook de ingezamelde medicijnen
verzonden voor de Apotheek Stowarzyszenie Pomocy Obywatelskiej im
Anna Fischer in Krakau en overige hulppakketten voor derden.
Vanaf
april ’16 worden de goederen voor Chleb Źycie Zuster Magareta
Grocholice, Sadowie/Jankowice afgeleverd bij Schronisko
im Św Brata Alberta, Ul Konopnickkiej 11, 32-200 Miechów
3.2.3
Projecten
en incidentele hulpverlening
Financiële
hulp is verleend aan de apotheek van de vrijwilligersorganisatie
Członkowie Stowarzyszenia Pomocy Obywatelskiej im. Anny Fiszerowej,
€ 250,- (incl financiële hulp voor zuster Maya);
Door
het niet reageren van de organisatie Chleb Źycie, Sadowie/Jankowice,
om de gelden van het “project Wil Doyen” te besteden aan een
project voor kinderen, is in overleg met Sabine Doyen-Laux, besloten
om het bedrag (€ 1400,00) over te maken naar Apotheek
Stowarzyszenie Pomocy Obywatelskiej im Anna Fischer in Krakau.
4.
FINANCIEEL OVERZICHT 2018
4.1
BALANS PER 31-12-2018
activa
|
passiva
|
||||
Per
31-12-2017
|
Per
31-12-2018
|
per 31-12-2017
|
Per
31-12-2018
|
||
Kas
|
€ 553,87
|
€ 608,00
|
Chleb
Źycie Jankowice
|
€ 1.400,-
|
|
Rabobank
betaalrekening
|
€ 4.676,91
|
€ 4.832,40
|
|||
SNS-Regiobank
|
€ 147,38
|
€ 147,44
|
|||
Rabobank
spaarrekening
|
€ 3.205,71
|
€ 3.205,71
|
eigen
vermogen
|
€ 7.183,87
|
€ 8.793,55
|
Totaal
|
€ 8.583,87
|
€ 8.793,55
|
€ 8.583,87
|
€ 8.793,55€
|
De
magazijnvoorraad hulpgoederen, markttenten, inventaris en andere
hulpmiddelen (o.a heftruck) zijn niet met een financiële waarde in
de balans opgenomen
4.2.
EXPLOITATIEOVERZICHT
In
het overzicht zijn ter vergelijking de bedragen van het voorgaande
jaar opgenomen.
INKOMSTEN
2018 (versus 2017)
2018
|
2017
|
|
Donaties&Subsidies
|
€ 14.328,79
|
€ 10.161,19
|
Rente
|
€ 0,06
|
€
1,20
|
Parkfeest
Klokke Roeland
|
€ 0
|
€
1.145,00
|
Giften
ter nagedachtenis Wil Doyen
|
€ 0
|
€
1.089,98
|
Giften
ter nagedachtenis Rosien&Pierre Gybels
|
€ 2.300,50
|
|
Markten&magazijn
verkopen
|
€ 1.269,33
|
€
4.630,05
|
TOTALE
INKOMSTEN
|
€ 17.898,68
|
€ 17.027,42
|
UITGAVEN 2018(versus 2017)
2018
|
2017
|
|
Vervoerskosten
hulptransporten
|
€ 11.570,00
|
€ 15.896,81
|
Humanitaire
projecten
|
€ 1.650,00
|
€ 700,00
|
Administratiekosten
|
€ 588,70
|
€ 1.042,71
|
Relatiebeheer
& PR
|
€ 238,50
|
€
360,40
|
Vrijwilligersdag
|
€ 960,35
|
€
903,48
|
Magazijn-en
laadkosten
|
€ 622,23
|
€ 1.518,18
|
Marktkosten
|
€ 228,79
|
€
463,46
|
Overige
kosten
|
€ 1.830,43
|
€ 100,00
|
TOTALE
UITGAVEN
|
€ 17.689,00
|
€ 20.985,04
|
4.3
TOELICHTING INKOMSTEN EN UITGAVEN
De opmerkelijke stijging van de inkomsten 2018 tov 2017 ( € 4.200, ) komt door de extra giften van de Stg Oud Papier Eijsden van € 2850,- en een relevante gift van de Ztrs Barmhartigheid
De opmerkelijke stijging van de inkomsten 2018 tov 2017 ( € 4.200, ) komt door de extra giften van de Stg Oud Papier Eijsden van € 2850,- en een relevante gift van de Ztrs Barmhartigheid
€
2.500,- ,
Een
belangrijk deel van de inkomsten wordt verkregen met de kerstactie in
de maand december, waardoor er aan het einde van het boekjaar een
verhoogde kaspositie ontstaat.
De
verminderde marktopbrengsten in 2018 is een gevolg van het afgezien
van deelname aan het kunstweekend Rijckholt, wegens de extreme hitte,
en het aflasten van de najaarmarkt door de Supportersclub.
4.3.1
Donaties & Subsidies
Substantiële
giften (> € 500,00) werden ontvangen van:
Stg
Oud Papier Eijsden € 2.850,00
Ztrs
Barmhartigheid € 2.500,00
Gemeente
Eijsden-Margraten €
1.000,00
Stg
Huls Thewissen €
1.000,00
SMHO
Meersen € 600,00
Bervoets € 500,00
site bezoekkrakau.nl € 500,00
Bervoets € 500,00
site bezoekkrakau.nl € 500,00
De
overige donaties (€ 5.378,79 ) werden in kleinere bedragen van ca
120 (vaste) donateurs ontvangen
4.3.2
Vervoerskosten
Het vervoer van de hulpgoederen naar Polen werd verricht door het vrachtbedrijf Wiktor uit Krakau. In 2018zijn er in totaal 10 vrachten met hulpgoederen verzonden naar Polen, die in totaal € 11.070,00 hebben gekost. Voor brandstof is € 500,00 betaald.
Het vervoer van de hulpgoederen naar Polen werd verricht door het vrachtbedrijf Wiktor uit Krakau. In 2018zijn er in totaal 10 vrachten met hulpgoederen verzonden naar Polen, die in totaal € 11.070,00 hebben gekost. Voor brandstof is € 500,00 betaald.
4.3.3
Humanitaire projecten
Zie toelichting onder punt 3.2.3
Zie toelichting onder punt 3.2.3
4.3.4
Administratiekosten
De
post administratiekosten ( € 588,70) bestaat uit de volgende
uitgaven:
Kosten 2018 versus 2017
|
2018
|
2017
|
Portokosten
|
€ 70,70
|
€ 80,80
|
Bankkosten
|
€ 139,35
|
€ 143,18
|
Verzekering
heftruck
|
€ 217,79
|
€ 217,79
|
Advertentie
kerstactie
|
€ 0,00
|
€ 235,95
|
Website
|
€ 49,85
|
€ 299,11
|
Printkosten .
|
€ 88,24
|
€ 41,40
|
ANBI
registratie internet
|
€ 0,00
|
€ 10,00
|
PC
kosten
|
€ 22,36
|
|
Overig
|
€ 0,41
|
€ 14,48
|
TOTALE
UITGAVEN
|
€ 588,70
|
€1042,71
|
4.3.5
Relatiebeheer
In
de post relatiekosten zijn begrepen de kosten voor advertentie
overleden secretaris, bloemen en gift overleden relaties, consumpties
voor de ophalers van oud papier Eijsden, een presentje voor jubileum,
ziekte, e.d., evenals de kosten van ca 20 vlaaien, die als attentie
voor het verlenen van diensten (advertentie Kerstactie) of het
leveren van hulpgoederen, worden aangeboden.
4.3.6
Vrijwilligersdag
Jaarlijks
wordt een vrijwilligersdag georganiseerd met een hapje en een drankje
voor onze vrijwilligers met partner, als blijk van waardering voor de
belangeloze inzet gedurende het gehele jaar. Aan de vrijwilligersdag
werd door 60 personen deelgenomen incl. (bestuurs)leden van de Stg.
Oud Papier Eijsden enkele sponsors en relaties.
De
kosten hebben € 960,35 bedragen, na aftrek van de sponsoring van €
1250,00 door het Koetshuis Rijckholt.
4.3.7
Magazijnkosten
De
overige magazijnkosten zijn de cateringkosten
(o.a.30 vlaaien) en een drankje tijdens en na de laad-en
loswerkzaamheden van de ingezamelde spullen.
4.3.8
Marktkosten
De
marktkosten zijn voor het deeg van de wafels (€154,24), en €
75,00 voor de catering ( drank, koffie en vlaaien), die gemaakt zijn,
tijdens het plaatsen, in- en opruimen van de tenten en marktkramen
door de standbemanning tijdensde meerdaagse marktdagen.
4.3.9.
Overige kosten
De
post overige kosten € 1.830,43 betreft de reparatiekosten van de
bestelbus (€ 1.370,63) en de onderdelen van de wafelijzers ( €
459,80)
Statutair
ontvangen de leden en vrijwilligers van de Stichting geen vergoeding
voor verrichte werkzaamheden. Verder kent de Stichting geen
declaratiecultuur, waardoor gemaakte kosten als een fiscaal
aftrekbare donatie wordt beschouwd.
De
financiële verantwoording is door de kascontrolecommissie ( de
bestuursleden J. Curfs en
J.
Engels) op 14 januari 2018 gecontroleerd en akkoord bevonden (zie
bijlagen)
Gronsveld
11-8-2019
Het
bestuur
wg
wg
wg
Th
van de Weerdt J. Engels
Marcel Brouwers
Voorzitter
secretaris
penningmeester
Bijlage
2
1.Gecontroleerde
eindbalans 2018
2.Controle items kascontrole 2018
2.Controle items kascontrole 2018


Geen opmerkingen:
Een reactie posten